Norconsult utbildar framtidens VVS-ingenjörer

03.december 2018

Rikard Borneroth arbetar till vardags som VVS-ingenjör och energikonsult på Norconsult i Stockholm. Sedan augusti extraknäcker han även som lärare på Newtons yrkeshögskoleutbildning för VVS-ingenjörer i Stockholm.

Norconsult utbildar framtidens VVS-ingenjörer
Rikard tillsammans med klassen på Newtons Yrkeshögskola

Med en lång bakgrund som karatetränare var steget till att undervisa 37 studenter två gånger i veckan kanske inte så stort för Rikard. Men arbetet med att förbereda, genomföra och följa upp lektionerna visade sig ta mer tid och energi än han först trodde. Allt började då han på uppdrag av sin chef skulle marknadsföra Norconsults tjänster för att locka rätt kompetens till företaget.

- Att träffa studenter på yrkeshögskolorna kändes som en bra start, så jag ringde till Newton och presenterade mig själv och frågade om jag fick hålla i en föreläsning på 20 minuter, berättar Rikard. Det slutade med att jag pratade i en timme och fick erbjudande om att komma tillbaka och undervisa klassen, fortsätter han.

Som lärare för Newtons yrkeshögskola har han ansvaret för en ny klass på cirka 37 studenter. Utbildningen är två år lång inklusive LIA (lärande i arbete). Efter utbildningen certifieras de till VVS-ingenjörer. Rikard kommer tillsammans med en lärarkollega att hålla i grundkurser som täcker systemteknik för värme, ventilation och sanitet.

Lektionerna kan bestå av såväl individuella uppgifter som grupparbeten och övningsuppgifter. Det är stor spridning i åldrar och bakgrund, vilket Rikard uppskattar. Ett öppet klimat gör timmarna i klassrummet roligare – och det är då man lär sig bäst menar han.

- Det tar mycket tid och energi att förbereda, men det känns alltid bra när man lämnar lektionssalen. Förutom att jag trivs med att undervisa är lektionerna ett bra sätt att synas på, och visar att vi tar ett ansvar som stort företag. Vi säkerställer en kvalitativ utbildning med fokus på miljöaspekter och hållbart byggande, som gör eleverna väl förberedda inför arbetslivet.

Profilbild för Rikard Borneroth
Rikard Borneroth