Norconsult förvärvar Johnels & Moberg Arkitekter

01.mars 2019

Norconsult går in i ett nytt kundsegment genom förvärvet av Johnels & Moberg Arkitekter i Göteborg. Johnels & Moberg har under sina 35 år i branschen huvudsakligen arbetat med projekt inom bilbranschen och bilbranschens återförsäljare runt om i hela landet. – Det ska bli spännande att gemensamt kunna erbjuda Bilanläggningar som nytt tjänsteområde, säger affärsområdeschef Marcus Rydbo.

Norconsult förvärvar Johnels & Moberg Arkitekter

Bilbranschen är en intressant bransch i stark förändring mot hållbara transportlösningar och Norconsult vill vara en del i den förändringen. Genom förvärvet får Norconsult kompetens inom ett kundsegment som stämmer väl med företagets fokus på hållbarhet och helhetssyn.

Michael Moberg, grundare och nuvarande ägare till Johnels & Moberg Arkitekter, säljer företaget men kommer att arbeta kvar hos Norconsult.

- I Norconsult får vi en välkommen resursförstärkning med kompetenser som oftast ingår i våra projekt t ex konstruktörer, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter, samhällsplanerare, miljöexperter, säger Michael Moberg. Norconsults landstäckande organisation både i Sverige och Norge kommer att underlätta vårt arbete med Volvos, Renaults och Fords återförsäljare. Vi ser verkligen fram emot att ingå i Norconsult och att kunna ge en ännu bättre service till våra kunder, fortsätter han.

Johnels & Moberg Arkitekter kommer att införlivas helt i Norconsults marknadsområde Arkitektur som genom det nya förvärvet når en styrka på strax över 160 medarbetare i Sverige inom hus, inredning, landskap och stadsplanering.

- Vi ser fram emot att välkomna nya duktiga medarbetare till oss och det ska bli spännande att jobba mot bilbranschen gemensamt med dem, säger affärsområdeschef Marcus Rydbo.

Profilbild för Ljot Strömseng
Ljot Strömseng